O tom, co nám může zkomplikovat cestu k dosažení vytoužené hypotéky, jsme tu psali již několikrát. Aby klient prošel, musí projít sítem ověření bonity a mít v pořádku registry. Pod tímto souhrnným pojmem se nejčastěji skrývá bankovní registr a nebankovní registr.

 

Bankovní registr vede firma Czech Banking Credit Bureau, a.s., založená za účelem provozování Bankovního registru klientských informací. Pro daný registr se vžila zkratka CBCB a najdeme pod touto značkou i webové stránky registru www.cbcb.cz.

 

Registr slouží všem bankám, které se rozhodly daného registru využívat, ty pak do registru vždy jednou měsíčně posílají informace o sjednaných produktech, typu úvěr, kreditní karta, kontokorent nebo hypoteční úvěr… Prostě o všech produktech, kde záleží na platební morálce.

 

Pokud klient řádně splácí, přičítají se mu kladné body a jeho důvěryhodnost v očích bank stoupá, pokud je po splatnosti, obdrží špatné hodnocení, a čím déle trvá splatný závazek, tím horší čísla daný klient obdrží.

 

Může se samozřejmě stát, že ne všechny údaje v registru budou v pořádku, někdy se při zpracování dat stane chyba a klient se pak může divit, proč mu v bance vždy úvěr neschválí, přestože má dostatek peněz na splátky.

 

O tom, že si můžeme zažádat o výpis z registru přes jejich stránky, jsme si tu už psaly. Podstatné je též, že můžeme žádat o opravu chybných údajů, pokud jsme schopni doložit jejich nepravost (například datem příkazu k úhradě, výpisem z účtu aj.)

 

ZP